Inlägg med innehåll av...

allé allergi altan atrium avskärmning balkong barnvänligt barock barrträd beige belysning beskära besvärligt läge besöksträdgård blad blickfång bloggvänner blå boktips brun buske cement cottage garden damm doft dröm ekologisk eld entré event Fat Cat House and Garden fika fjärilsväxt formklippt fruktträd fuktigt fundering fåglar färg färgstarkt förråd försommar gatsten giftig grafiskt granit grind grus gräsmatta grön gul gång gästdesigner gödsla häck hönshus höst höstfärg illusion info inne innergård inomhusväxt inredningstips inspiration insynsskydd japansk jobb jord jordkällare jubileum jul kalkhaltig jord klättrare koloniträdgård kompost koppar kruka kurbits köksträdgård landskap lantligt lekfullt lekstuga lektion lerjord lila lime lounge mager jord make over marktegel marktäckare medelhavsträdgård metall miljövänlig modern morisk mossa motljus mottrend mur mässa mönster natur naturträdgård nya produkter nyttodjur odlingstråg ogräs ohyra orange orangeri parkeringsplats perenner perfect partner pergola pH värde plank planteringsbord Plantskola plattor pool press prydnadsgräs purpur pyssel radhusträdgård recept redskap renässans retro ritning romantik ros rosa rosalila rost ruin röd sensommar sittplats skiffer skugga skåne slottsträdgården slänt snabbväxande sommar sommarblommor sommarlök spaljé staket staty sten ståndort surjord svamp svart sådd teknikfix terracotta terrass torrt trappa trend trend 2010 trend 2011 trend 2012 trend 2013 träd trädgård trädgårdsmakaren trädgårdsprydnad trädgårdsröj trädkoja trädäck turkos udda undersökning utekök uteplats utlottning variegerad vatten vattenkannor veranda vilsamt vindtålig vinröd vinter vintergrönt vitt vår vårlök växthus växttunnel växtzon woodland Zetas Trädgård zink äng ölandssten ön övervintra växter

Eller följ här...

måndag 1 april 2013

Kan ni knopparna?

Oooops ...på denna blogg händer precis INGENTING nuförtiden... Däremot händer det mycket i mitt liv.... Joooodå - mer om det om ett par dagar. Ni kommer att bli överraskade!

Nu är det knopparnas tid ute i den härliga vårsolen. Kan ni era träd och buskar även när löven inte syns?? Annars är det kanske dags att börja träna nu och lära ut det till barnen! Sånt gör att de förmodligen känner mer för naturen och förhoppningsvis är mer rädd om den än vi varit det senaste århundradet...

Jag fick ett tips (för väldigt länge sedan....) om en bok från en av mina bloggisar. Malin, på De fyra årstiderna som skriver såååå himla roligt om vedermödorna från sin gård,  Ådala Gård i Skåne. Därifrån kan man köpa primörer och annat ur skogens skafferi (och från växthusodling). De odlar ekologiskt och i liten skala.





Alldeles runt hörnet är det tajm för Trädgårdsmässan "Nordiska Trädgårdar 2013" ... på torsdag om en dryg vecka ska den börja och jag ska ju som bekant ställa iordning en av Balkongerna och därmed vara med i Balkongtävlingen... Detta har jag verkligen ångrat ända sedan jag sa JA i oktober. Det kändes rätt då - men nu är det en liten klump i magen. Men vaddådå??! nu skiner solen, och då är livet ändå mest underbaaart!!



Jag ska få biljetter till mässan - att lotta ut - så kika in hit imorgon eller så!
Det blir en kortkort utlottning.






Britt-Marie Hallberts Årspraktika kan köpas på Adlibris

10 kommentarer:

Hélena sa...

Nu fick jag dåligt samvete... Jag som hejade på dig så om att ställa ut :-) Sorry! Jag tycker i alla fall att det ska bli roligt och jag menar fortfarande det jag sa, behöver du hjälp med något hojta till! Nyfiken blev jag på vad som händer i ditt liv, din teaser där!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Acchleja-Carro sa...

Ja, jag har koll på de allra flesta av knopparna, och jag känner mig väldigt duktig när jag är ute i skogen i dessa lövfria tider och ändå kan identifiera träden! =)
Jag återkommer till din kortkorta utlottning, hoppas att jag i alla fall hinner se den innan den är slut! ;-)
Ha det fint! /Caroline

Cat sa...

Nämen hallå igen, undrade just igår var du hade tagit vägen. Vad kul att se dina inlägg igen. Himla fin blogg du tipsade om :-)
Ha de gott. Kram, Cat

♥Min Eden♥ sa...

Jaha...och vad har du på G då...:)
Lycka till i tävlingen bloggsystra!

Bettina Bäck sa...

Hm, den där knoppaffischen skulle jag behöva tatuera in på en underarm eller så. Fattar inte vad det är med min arma skalle, kan aldrig lära mig hur träd eller knoppar ser ut. Å andra sidan går det ju att klara sig här i livet ändå. :-)))

Villa Ryttarängen sa...

Fin plansch! Kul att höra något ifrån dig igen. Klart det kommer att gå bra på mässan. Kraaaam Pia

Helens trädgård sa...

Snygg planch med knoppar.

Det kommer garanterat att gå jättebra med balkongutställningen.
Ska bli spännande att se.

Önskar dig en fin avslutning på påskhelgen!

Veronica sa...

Jag kommer och röstar på din balkong...om man nu kan det!? hur som så blev jag glad att du är tillbaka och blir såklart nyfiken på det som händer.... Ska du öppna den där butiken som jag ska jobba extra i eller ? ;)

Spirande grönt - sa...

Lycka till med balkongen, det blir alldeles säkert hur bra som helst!

Ha en finfin tisdagskväll,
Rebecca

Cajsas Faster sa...

Hej!
jadå, vi lär ut "Knoppisarna" till våra barn på förskolan.. de har så bra namn. Vidar Vide, Skäggige Hassel osv. De är kul att kunna!

Lycka till på mässan. Jag ska gärna komma och titta på din balkong!

Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...